Omslagsbild för Sammanfattning, analys och recension av boken Makt: de 48 lagarna
Length: 54 minuter

Ljudbok

Sammanfattning, analys och recension av boken Makt: de 48 lagarna

Detta är en oberoende och inofficiell svensk ljudbokssammanfattning, analys och recension av den miljonsäljande boken Makt: de 48 lagarna, baserad på boken av författaren Robert Greene.

Den engelska originaltiteln är The 48 Laws Of Power.

Boken har sålt över 5 miljoner exemplar.

Har du inte tid, ork eller möjlighet att läsa eller lyssna på hela boken? Men vill du ändå kortfattat tillgodogöra dig innehållet? Det är därför vi på Bokförlaget Upsaliensis AB valt att göra dessa miniguider på böcker som ofta blivit miljonsäljare över hela världen. Vi ger dig snabb och enkel tillgång till kraftfull kunskap från bästsäljande fackböcker. Vi presenterar en kortfattad, praktisk sammanfattning i ljudboksform. Du kan i allmänhet ta till dig det väsentliga i en viktig bok på mindre än 40 minuter. En hel ljudbok kan ofta ta 5 - 20 timmar att lyssna på.

Det är viktigt att nämna att denna sammanfattning, analys och recension av boken inte har någon som helst anknytning till författaren till den ursprungliga boken; den är INTE kopplad till originalförfattaren eller utgivande förlag och detta är INTE originalboken. Den har inte för avsikt att ersätta originalboken utan hjälpa läsaren att förstå innehållet och få en kortfattad överblick.

INNEHÅLL

Maktens 48 lagar kommer från Robert Greenes bok Makt: de 48 lagarna, där Greene tar lärdomar från mäktiga historiska personers liv för att lägga fram en uppsättning lagar som du kan följa för att bli mäktig i ditt eget liv. Greene hävdar att oavsett om du gillar det eller inte så är du en del av ett aldrig sinande maktspel. Antingen strävar du efter och utövar makt, eller så är du en undersåte som manipuleras av någon som är mäktigare än du. Du väljer din roll.

Dessa lagar är till för dem som föredrar att vara spelare snarare än betraktare. För att förvandla dig från amatör till mästerspelare har Greene kodifierat maktens 48 lagar baserat på historiska exempel på människor som har utmärkt sig eller misslyckats med att utöva makt, med strålande eller blodiga resultat (eller båda). Du kan välja att tillämpa eller avfärda dessa regler – men du kan inte undgå dem. Detta är en absolut bibel för att socialt och politiskt navigera i relationernas värld. I varje enskild interaktion kommer en individ att ha mer makt och mer status, och den andra kommer att ha mindre.

Du kan ta till dig den här boken så att den passar dig bäst: du kan använda den för att hjälpa dig i situationer när du har mindre makt, den kan hjälpa dig att få mer makt eller så kan den hjälpa dig att använda din makt på andra.

Kortfattade exempel ur sammanfattningen:

Lag 1 – Övergläns aldrig Mästaren. Få alltid de ovanför dig att känna sig bekvämt säkra. I din önskan att behaga eller imponera på dem, gå inte för långt i att visa dina talanger, annars kan du åstadkomma motsatsen.

Lag 9 – Vinn genom dina handlingar, aldrig genom argument. Varje momentan triumf du tror att du har vunnit genom argumentation är verkligen en pyrrhusseger: förbittringen som du väcker är starkare än någon tillfällig åsiktsändring.

Lag 13 – När du ber om hjälp, vädja till människors egenintresse, aldrig till deras barmhärtighet eller tacksamhet. Upptäck något i din förfrågan, eller i din allians, som kommer att gynna dem, och betona det på alla sätt.

Lag 46 – Verka aldrig för perfekt. Att framstå som bättre än andra är alltid farligt, men det farligaste av allt är att uppträda som att du inte har några som helst fel eller svagheter.

Provlyssna
Logga in för att låna